ساخت پادکست چیست:

یکی از کم هزینه ترین راه های تولید محتوا تولید محتوای صوتی است،در دوران کنونی که مردم بیشتر وقت خود را در هیاهو می گذرانند و شاید برای مطالعه کتاب فرصتی نداشته باشند گوش دادن به پادکست شیوه ای مناسب برای پر کردن این فقدان است. پس مطالعه و آموزش ساخت پادکست با آدوب آدیشن (Adobe audition) شیوه ای مناسب برای تولید محتوای نوین است.

در واقع آموزش ساخت پادکست برای تولید محتوا در نرم افزار هایی مثل کست باکس و یوتیوب و…. بسیار کارآمد است.در آموزش ساخت پادکست با آدوب آدیشن به نکات اولیه مورد نیاز برای شروع ساخت پادکست توجه شده است.

دوره آموزش ساخت پادکست با آدوبی

نکات مهم در تولید پادکست:

1.انتخاب نوع پادکست

هرچند که فضای مجازی تابع هیچ قاعده و قانون خاصی نیست و تولید محتوا به سلیقه انتشار دهنده بستگی دارد، اما ساخت هر برنامه ای نیازمند به داشتن توانایی و خلاقیت پیدا کردن موضوع و نویسندگی، انتخاب موسیقی و تدوین، و صد البته رعایت اصول پیکربندی برنامه می باشد که در مقاله آموزش ساخت پادکست قصد داریم شمارا با آن‌ها آشنا کنیم.

اولین موضوع مهم در آموزش ساخت پادکست، انتخاب قالب پادکست میباشد. برنامه ما می تواند جدی یا طنز باشد، می تواند گفت و گو محور و یا مونولوگ محور باشد، می‌تواند نمایشی و یا گزارشی باشد… انتخاب قالب بستگی به سلیقه تولید کننده و البته توانایی او دارد. مسلماً هر چقدر تسلط سازنده پادکست به انواع قالب ها بیشتر باشد و بتواند در تمامی آن ها برنامه تولید کند، در جذب مخاطبان مختلف موفق تر خواهد بود. اگر تجربه خاصی در ساخت پادکست ندارید برای شروع، به صورت مونولوگ به ضبط صدای خود و صحبت در مورد موضوع مورد نظر اقدام کنید. هر چند شاید نتیجه بی نظیر نباشد، اما حداقل راضی کننده و بی عیب خواهد بود.

2.انتخاب موضوع در تولید محتوای خود

دومین کار،برای ساخت پادکست یافتن موضوع می باشد. به طور کلی بهتر آن است که پادکست شما دارای یک محور کلی برای موضوع باشد. به طور مثال فقط در حوزه تکنولوژی یا هنر پادکست بسازید. اگر توانایی و علاقه به حوزه های متفاوتی دارید بهتر است برای هرکدام از آن حوزه ها یک پادکست متفاوت، با نامی متفاوت بسازید تا مخاطب بداند با شنیدن این عنوان، قرار است راجع به چه موضوعی بشنود. مخاطبان وفادار دوست دارند سبک همیشگی خودشان را بشنوند و از عوض شدن موضوع و یا سبک پادکست سازی شما خشنود نخواهند شد. فراموش نکنید که موفق شدن شما به عنوان یک تولید کننده پادکست، بستگی زیادی به جذب یا عدم توانایی جذب مخاطبان وفادار خواهد داشت. مخاهمچنین برای تقویت توانایی خود در انتخاب موضوع و تولید محتوا درباره آن مهارت فن بیان خود را افزایش دهید.

آموزش ساخت پادکست با آدوب

3.انتخاب متن پادکست

بعد از موضوع نوبت به نویسندگی متن پادکست میرسد. دقیقا اینجاست که شما باید تعیین کنید زمان پادکست چقدر باشد. باید با توجه به موضوع پادکست برای محتوا و زمان آن برنامه ریزی کرد. بعضی از موضوعات نیاز به توضیح بیشتری دارند که موجب طولانی‌ترشدن زمان پادکست می شود. برای زمان ساخت پادکست استاندارد خاصی وجود ندارد، اما به طور کلی باید بین گفتار گوینده، با استفاده از ابزار های صوتی مانند موسیقی فاصله ایجاد کرد تا مخاطب خسته نشود. استفاده از موسیقی مناسب در پس زمینه مناسب پادکست کیفیت شمارا به طرز شگفت انگیزی بهتر می کند.

در اینجا لازم است اشاره کنیم که آیتم های صوتی مختلفی وجود دارد که هر کدام ساختار و هدف متفاوتی دارند. از جمله آیتم های صوتی می توان به PSA ، CSA ، وکس پاپ، گزارش، آرم استیشن، تیزر و غیره اشاره کرد که هر کدام استانداردهای ساخت مخصوص به خود را دارند و هدف از تولید هر کدام نیز متفاوت می باشد. قطعاً در ساخت پادکست هرچه آیتم های بیشتری به کار ببریم، برای شنونده گوش نواز تر خواهد بود.

4.لحن مناسب پادکست

مورد بعدی که در ساخت پادکست باید به آن توجه ویژه ای داشت انتخاب لحن مناسب برای گویندگی با توجه به موضوع و متن پادکست می باشد. گوینده راوی داستان است و باید علاوه بر تسلط به موضوع، به متن پادکست هم تسلط داشته باشد و بتواند آن را طوری بخواند که انگار خود او صحبت می کند. احتمالاً پادکست هایی را شنیده اید که گوینده طوری گویندگی می کند که هر شنونده ای به وضوح متوجه می‌شود که در حال خواندن از روی برگه است و کوچکترین توجهی به محتوای آنچه که می خواند ندارد و لحن مناسبی انتخاب نمی کند. برای رسیدن به لحن درست در ساخت پادکست نکات مربوط به صدا سازی را حتما مطالعه کنید.

در آموزش ساخت پادکست شما میتوانید با آدوب آدیشن(Adobe audition) میتوانید لرزش صدا در صدایتان یا موقعیت هایی که زبانتان میگیرد را اصلاح کنید. یادگیری نرم افزار ادوبی باعث افزایش مهارت و اعتماد بنفس شما برای شروع تولید پادکست می شود.

دوره آموزشی میکروفونیک در این زمینه می‌تواند به شما بسیار کمک کند. سرعت گفتار گوینده هم باید با محتوای پادکست همخوانی داشته باشد. گوینده باید نه خیلی تند بخواند که مخاطب متوجه داستان نشود، و نه خیلی آرام بخواند که حوصله مخاطب سر برود. سرعت گفتار گوینده بستگی به موضوع پادکست ، موسیقی های انتخاب شده دارد. در واقع بهتر است که با توجه به موضوع پادکست، قبل از شروع ضبط موسیقی ها را انتخاب کنیم و چند بار به آنها گوش دهیم تا بتوانیم سرعت بهتری را برای گویندگی خود انتخاب کنیم.

5.موسیقی

بعد از ضبط نوبت به تدوین و میکس می رسد. فرایند تدوین پادکست با ادیت صدای گوینده شروع میشود. ادیت یعنی حذف صداهای اضافه، توپوق ها، تکرار ها و هر جمله اضافه از کلام گوینده. در فرایند ادیت باید صداهای نویز با استفاده از ابزارهای مختلف نرم افزارهای تدوین حذف شوند و صدا تا جای ممکن تقویت شود تا کیفیت مناسبی برای پخش پیدا کند. برای این منظور می توان از نرم افزارهای مختلفی مانند Adobe audition ، Cubase ، FL studio ، Studio one و یا هر نرم افزار دیگری که کار کردن با آن برای شما راحت تر میباشد استفاده کنید.

در ساخت پادکست با آدوب آدیشن بعد از ادیت صدا نوبت می رسد به میکس آن با موسیقی های انتخاب شده.با آدوب آدیشن این کار ساده است.هرچه موسیقی با موضوع کلیه پادکست و لحن گوینده همخوانی بیشتری داشته باشد، در شنونده تاثیر مثبت تری خواهد گذاشت و احتمال اینکه شنونده را به یک مخاطب دائم تبدیل کند بیشتر خواهد بود.

6.صدای پس زمینه

به جرات می توان گفت که در ساخت پادکست بعد از نویسندگی و انتخاب موضوع، زمان برترین فعالیت انتخاب موسیقی مناسب می باشد. در این بخش تا می توانید زمان صرف کنید و بعد از ساخت پادکست نتیجه آن را ببینید و لذت ببرید… نکته مهم در هنگام تدوین همسطح بودن صداهای مختلف با یکدیگر می باشد. باید صدای کلام گوینده و صدای موسیقی در یک میزان باشند،تقریباً به اندازه هم شنیده شوند. اگر از موسیقی در زیر صدای گوینده استفاده می شود، حتماً باید صدای گوینده به صدای موسیقی غالب باشد. بلند بودن بیش از حد موسیقی باعث خستگی مخاطب به علت توجه بیش از حد برای درک کلام گوینده خواهد شد.

به طور کلی برنامه رادیویی یعنی ترکیب درست کلام و موسیقی. بهتر است بعد از چند دقیقه شنیدن صدای گوینده یک موسیقی کوتاه پخش شود و بعد مجدداً ادامه صحبت های گوینده را بشنویم. بعد از چند بار تکرار این عمل میتوان یک موسیقی نسبتاً طولانی تر پخش کرد و در جای مناسب آن را قطع کرد تا ادامه برنامه و کلام گوینده پخش شود.

نتیجه گیری:

و در پایان فراموش نکنید که ساخت پادکست مانند هر حرفه دیگری نیازمند تمرین و تلاش زیاد است و قطعاً هیچکس یک شبه تبدیل به یک پادکستر نخواهد شد.

Call Now Button